Tussen Stijlvol en Stijlloos

Onlangs trapte ik er in, ik met mijn brede kennis omtrent kunst en fotografie notabene. Ik zag een gallery van een Dom, veel mooie zwart wit foto’s, inclusief een aantal van hem zelf, enkele mooie erotische schetsen. Zijn profiel vertelde dat hij fotografeert, schildert en tekent en dus vond ik de presentatie in zijn gallery aannemelijk. Ik dacht zelfs ‘goh misschien zit er voldoende kunst in om hem op mijn kunst account in het zonnetje te zetten’.

De gallery straalt stijl uit en daar houd ik wel van. Echter toen ik nog eens erdoorheen bladerde reageerde mijn onderbuik. Een paar foto’s en kunstwerken door image search halen bevestigde mijn vermoeden. Dit was geen stijlvolle gallery, dit was grotendeels stijlloos gejat om een beeld neer te zetten.
Eerder al eens schreef ik hierover zoals in de Farce van Ontlenen en Beeldvorming.

Die twee titels vatten het eigenlijk wel mooi samen, die farce van ontlenen leidt tot een misleidende beeldvorming. Het wordt ingezet als een soort honing om te lokken, ‘zie mijn mooie stijlvolle gallery, dit zegt iets over mijn stijl als Dom’.
Realiserend echter dat het overgrote deel van de foto’s en kunst in de betreffende gallery van het internet gehaald zijn geeft een ander beeld. Dat zegt mij dat iemand niet creatief genoeg is om een gallery met eigen foto’s te delen, het zegt me dat iemand bewust ervoor kiest om te misleiden. Wankele basis om dan iemand te vertrouwen om bdsm mee te delen, want als iemand hierin misleidt wie zegt dan niet dat deze persoon op andere vlakken ook kan of zal misleiden?

Ik vind het oprecht jammer, want ik ben altijd nieuwsgierig naar de mens achter het account, ik houd van de oprechte writings en foto’s omdat die zowel kwetsbaarheid als kracht tonen. Ik heb groots respect voor iemand die ik al jaren volg die wel een connectie met bdsm heeft maar dit niet kan beleven, toch deelt deze persoon iets van zichzelf in de vorm van foto’s door hem gemaakt van de natuur. Ik kan genieten van iemand die grof korrelige foto’s deelt die gemaakt zijn met een telefoon met slechte camera, want die foto’s zijn wel écht. Ze zeggen iets over de persoon die ze maakt en deelt.

Een profiel dat gevuld is met foto’s die niet door iemand zelf gemaakt zijn, en waar de persoon in kwestie ook niet zelf als model op staan, zegt óók iets over de persoon die ze deelt. Het is alleen jammer dat de meeste mensen het niet herkennen en dus concluderen dat die foto’s verbonden zijn aan de persoon die ze deelt en daarmee hun beeld vormen. Een beeld dat toch niet helemaal recht doet aan de realiteit, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Plaats reactie

Maak een website of blog op WordPress.com

Omhoog ↑

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag