Fotograaf en zijn Muze

In de vele jaren dat ik mij bezighoud met het uitzoeken en delen van vintage bdsm gerelateerde foto’s ben ik zelden zo gefascineerd geraakt door een fotograaf en zijn muze als door Nativa en haar man Yva Richard. In 1914, kort na de oorlog, ene L. Richard richtte samen met zijn vrouw Nativa de Yva Richard Company op. Dit bedrijf verkocht hoeden, lingerie, kostuums en lingerie van hoogwaardige kwaliteit. Nativa was naaister en er wordt aangenomen dat zij veel van de lingerie zelf heeft ontworpen en vervaardigd. In het begin huurden het koppel professionele fotografen in om hun producten in een catalogus te kunnen tonen, ze waren echter niet tevreden met het resultaat en besloten om dit in eigen handen te nemen. Dit heeft tot een dynamiek geleid die duidelijk naar voren komt in de vele foto’s die het paar samen gemaakt heeft.

Wat mij zo aanspreekt is dat Nativa langere periode is blijven poseren, de foto’s laten overduidelijk veranderingen in haar lichaam en vormen zien wat de foto’s echt maakt. Ook de dynamiek tussen haar man en haar zelf, als fotograaf en model, als muze en fotograaf spreekt tot mijn verbeelding.
Wanneer mijn partner en ik samen aan een fotoshoot beginnen dan komen de creatieve ideeën meestal van mijn kant, misschien voel ik me daarom zo aangetrokken tot Nativa. Zij oogt voor mij als het creatieve brein achter de shoots en daar herken ik iets in.

Omdat ik mij graag inzet om de vergeten pareltjes uit de geschiedenis van bdsm kunst en fotografie bekendheid te geven heb ik voor Nativa en Yva Richard een apart blog opgezet. Ik verzamel de losse foto’s die ik tegenkom en breng ze terug tot zoals ze tijdens de oorspronkelijke fotoshoot gemaakt werden. Dat is een tijdrovende klus, ik ben afhankelijk van wat ik tegenkom op het internet, ik ben ook afhankelijk van de kwaliteit van de foto’s die ik vind. Mijn vaardigheden om slechte oude foto’s op te poetsen zijn door de jaren heen wel wat gegroeid maar met sommige foto’s valt weinig winst te behalen. Dus een project als deze is er één die groeit met de jaren, ik ben me daar bewust van. Het is geen project waar ik aan werk tot het ‘af is’, want feitelijk zal dit project nooit af zijn zolang er nieuwe foto’s op het internet blijven opduiken die ik nog niet heb kunnen toevoegen aan de collectie.

In de galerij hieronder kun je een kleine verzameling vinden van Nativa als model. Elke foto is onderdeel van een set foto’s, deze zijn allemaal te vinden op het blog.

Een gedachte over “Fotograaf en zijn Muze

Voeg uw reactie toe

Plaats reactie

Maak een website of blog op WordPress.com

Omhoog ↑

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag